RSS

Απουσία Πνευμάτων…

13 Μάι.

Στη μνήμη απόντων πνευμάτων ιδιαιτέρως δε της δασείας,

αφιερώνεται το «οχτάστιχο»  των δασυνομένων λέξεων από άλφα (βλ. και στα capitalblogs):


‘Άδης, άγιος, αγνός,

άμα, άμαξα, απλός

αίμα, αμαρτία, άλμα

άμιλλα, αφή, και άρμα,

απαλός, αψύς, αψίδα

αλυκή και αλυσίδα

αρμόζω κι αλμυρίζω

αρπάζω κι αλωνίζω…


Άλφα, εκ του άλεφ < = βόδι, ως ανεστραμμένη βοιδοκεφαλή( Α ) μετά κεράτων >,

ή ενδεχομένως του…αλφάνω = παράγω, εισφέρω…τι; αλφάβητο ->

Γλώσσα -> Πολιτισμός-> Ίδιον της Homo-κεφαλής…στην «κατοικημένη» της εκδοχή

Η  Αλφαβήτα

Μαθαίνονταν (οι δασυνόμενες από άλφα, αλλά και έψιλον κ.ο.κ) περίπου σαν τραγουδάκι  κάτι σαν γλυκαντικό της «πικρής ρίζας» της παιδείας .

 « της παιδείας την μεν ρίζαν είναι πικράν, τον δε καρπόν, γλυκύν (φασίν)»

κατά το συγχωρεμένο …Ισοκράτη!

Προφανώς οι «σεφ» της παιδείας ορμώμενοι από  αισθήματα συμπάθειας προς τους «γευστικούς κάλυκες»  των νεοελλήνων μαθητών , μερίμνησαν για πιο εύληπτες και γλυκές «ρίζες παιδείας».«Εκχύλισαν», λοιπόν, και απομάκρυναν ό,τι «πικρό».Γραφή μονοτονική, άνευ πνευμάτων και περισπωμένης, απαρεμφάτου, δοτικής και υπογεγραμμένης…κοκ.Η αρχαία Ελληνική Γλώσσα έφτασε να εκλαμβάνεται περίπου ως «ποινή» από τον έφηβο μαθητή…

Σκέψη και Γλώσσα συνδέονται με αμφίδρομη σχέση, προάγουν –»τρέφουν» η μία την άλλη.Στη Γλώσσα μας, η συνειρμική ανάκληση των περιεχομένων εννοιών κατά τη γραφή κι εκφορά των λέξεων-«κιβωτών γνώσης» , προοδευτικά εκπίπτει σε μια μηχανιστική χρήση ολιγοτέρων και ευτελεστέρων  λέξεων – «συστάδων γραμμάτων» (Ελληνικών κ.ά) με φτωχότερη γραμματική – συντακτική – ετυμολογική προσέγγιση.

Όσο φτωχότερη γίνεται η Γλώσσα μας τόσο ανορεξική η σκέψη.Ετυμολογία; Αναζήτηση «πρώτων υλών», νοηματική ψηλάφηση της λέξης(-εων) και κατανόηση ;… Πώς θ’ ανθούσε η στείρα αποστήθιση;

Μάλλον ετοιμολογία, εναρμονισμένη με την τάση για έτοιμο και γρήγορο «γεύμα» περιορισμένης ποικιλίας και αξίας, αδιαφορώντας για τις «πρώτες ύλες». Αρκεί η «επικοινωνία», με  ανταλλαγή «επιφωνημάτων» και λίγων λέξεων…, μη μείνουν παραπονεμένα  τα χέρια και δε συνεισφέρουν στην «επικοινωνία» με τις υποστηρικτικές χειρονομίες τους.

«Αν με το ένα χέρι κρατώ το ακουστικό και με το άλλο σχηματίζω τον αριθμό στο τηλέφωνο, πώς θα μιλάω;» ήταν η απορία του χωρικού (που δεν είχε τις σημερινές ευκαιρίες εκπαίδευσης, έστω της παρούσης δομής) κατά την πρώτη του επαφή με τηλεφωνική συσκευή… «Πίσω»  ολοταχώς!

Βιβλίο Γραμματικής της σύγχρονης Ελληνικής Γλώσσας οι φετινοί τελειόφοιτοι της ΣΤ’ Δημοτικού πρωτοπήραν στα χέρια τους τον περασμένο Σεπτέμβριο…μέχρι και την Ε’ τάξη οι σχετικές ανάγκες καλύπτονταν με  φωτοτυπημένες  σημειώσεις…

Κι αν κάποιοι εξ ημών γευτήκαμε καρπόν γλυκύν ή λιγότερο γλυκύν ή έστω άγουρο, για τα παιδιά μας είναι ερώτημα κι αυτή ακόμη η «ανθοφορία»- πόσο μάλλον η «καρπόδεση» στο δέντρο της…παιδείας.

 «Και πρώτα απ’ όλα τι εννοούμε  λέγοντας παιδεία;Την πληροφορία, την τεχνική, το δίπλωμα εξειδίκευσης που εξασφαλίζει γάμο, αυτοκίνητο κι ακίνητο, με πληρωμή την πλήρη υποταγή του εξασφαλισθέντος ή την πνευματική και ψυχική διάπλαση ενός ελεύθερου ανθρώπου, με τεχνική αναθεώρησης κι ονειρικής δομής, με αγωνία απελευθέρωσης και με διαθέσεις μιας ιπτάμενης φυγής προς τ’ άστρα ; »     Μάνος Χατζιδάκις

Καλοδεχούμενη είναι η παρουσία Πνευμάτων φροντίδας του δέντρου της παιδείας μεταξύ άλλων, από τη ρίζα έως τον καρπό.
Πνευμάτων όχι απαραιτήτως ασωμάτων(καλοδεχούμενα  κ α ι  αυτά…),
ας είναι  Πολιτών «Θουκυδιδείων» με κρίση και αξία, αν όχι «Δραγατσείων»(εκ του: Δραγάτσης-Παλαιολόγος) με διάθεση και δύναμη απεριόριστης -ανιδιοτελούς προσφοράς.

«Δημοκρατία χωρίς παιδεία είναι υποκρισία χωρίς όρια»

            «Παιδεία χωρίς δημοκρατία είναι εμπαιγμός»…

       Έχουν όρια;… η υποκρισία της «Δημοκρατίας» μας και ο εμπαιγμός- «Παιδεία» στις μέρες μας ;

       Δι’ Ευχών…και Πολιτών !

Advertisements
 
1 σχόλιο

Posted by στο 13 Μαΐου 2011 in Έλλην Λόγος

 

One response to “Απουσία Πνευμάτων…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s