RSS

Η Θέση του κόμματος & η Άρνηση της άνω τελείας

16 Μάι.

Σημεία στίξης λέμε τα σύμβολα-σημάδια που βάζουμε ανάμεσα στις λέξεις και μας διευκολύνουν στην ανάγνωση. Δείχνουν δηλαδή πώς διαβάζεται ένα κείμενο, πού και πόσο γίνεται διακοπή κάθε φορά, τι αίσθημα εκφράζεται και τι ακριβώς θέλει να πει ο γράφων.

Την περίοδο του Εθνικού διχασμού στην Κρήτη, ένας επιθεωρητής δημοτικής εκπαίδευσης ανέβαινε, μ’ ένα μουλάρι, σ’ ένα ορεινό και δύσβατο χωριό, για να επιθεωρήσει τον εκεί δάσκαλο.

Στο δρόμο που «επήγαινε» συναντά έναν αγωγιάτη και τον ρωτά:

«Δεν μου λες, πατριώτη, ο δάσκαλος τι είναι; Βενιζελικός ή βασιλικός;».

«Βενιζελικός», απαντά ο αγωγιάτης.

«Α, το γαϊδούρι…» σχολίασε ο επιθεωρητής.

Ο αγωγιάτης όμως ήταν Βενιζελικός και φίλος του δασκάλου και έτρεξε να μεταφέρει στον δάσκαλο την στιχομυθία.

«Το και το δάσκαλε. Σε είπε γαϊδούρι».

 

Την επομένη μπαίνει ο επιθεωρητής στην τάξη και ρωτά τον δάσκαλο για το ποιο είναι το μάθημα της ημέρας.

«Τα σημεία της στίξεως», απαντά ο δάσκαλος.

«Ας δούμε, λοιπόν, τι ξέρουν τα παιδιά», λέει ο επιθεωρητής.

 

Ο δάσκαλος σήκωσε ένα μαθητή, τον Σήφη, στον πίνακα και του είπε να γράψει την φράση:

«Ο επιθεωρητής είπε, (κόμμα) ο δάσκαλος είναι γαϊδούρι (τελεία).

 

Αφού, έκπληκτος ο μαθητής, το έγραψε, τον ρωτά ο δάσκαλος:

«Ποιος είναι, παιδί μου, γαϊδούρι;».

«Ο δάσκαλος», ψέλλισε ο μαθητής.

«Και ποιος το είπε;».

«Ο επιθεωρητής, κύριε».

«Ωραία», είπε ο δάσκαλος; «σβήσε τώρα το κόμμα και βαλ’ το αλλιώς».

Ο επιθεωρητής, (κόμμα) είπε ο δάσκαλος, (κόμμα) είναι γαϊδούρι».

Μόλις τελείωσε ο μαθητής, τον ρωτά ο δάσκαλος:

«Ποιος είναι τώρα, παιδί μου, το γαϊδούρι;».

«Ο επιθεωρητής», απαντά δειλά ο μαθητής.

«Και ποιος το είπε;». «Ο δάσκαλος», απαντά ο μαθητής.

 

 Οπότε στρέφεται ο δάσκαλος στην τάξη και λέει:

«Είδατε παιδιά τι κάνουν τα κόμματα. Πότε βγάζουν γάιδαρο τον επιθεωρητή  και πότε τον δάσκαλο».

Γι’ αυτό γέμισε και η Βουλή κόμματα με «γομάρια», όπως ακούστηκεαπό το «σεπτό» βήμα της !!!!!!!!!!!!!

Ένα δισκάκι 45 στροφών με την πιστότερη απόδοση των στίχων του Γιώργου Σεφέρη όσον αφορά στο ποίημα της Άρνησης(Στο περιγιάλι το κρυφό). Παρότι η ηχογράφηση με τον Μπιθικώτση είναι αυτή που πέρασε στην μουσική μνήμη του κόσμου με τα χρόνια…ήταν ΛΑΘΟΣ!!!!

Ο ποιητής στο ποίημα βάζει ανω τελεία στο «πήραμε την ζωή μας» και μετά έρχεται η λέξη «λάθος».

Είχε τονίσει στον Μίκη να μην γίνει λάθος γιατί το νόημα αλλάζει,όμως στην ηχογράφηση με τον Γρηγόρη γίνεται το… λάθος με την λέξη «λάθος» και ακούγονται όλες μαζί οι φράσεις δίνοντας αντίθετο νόημα στο ποίημα!!!!

Η παραπάνω εκτελεση όμως, παρότι η σωστή, ελάχιστα ακούστηκε με την φωνή του βαρύτονου Γιώργου Μούτσιου. Ακούστε μέχρι το τέλος την «Άρνηση», για να δείτε τι είχε στο νου του ο μεγάλος μας ποιητής…

Στο περιγιάλι το κρυφό
κι άσπρο σαν περιστέρι
διψάσαμε το μεσημέρι·
μα το νερό γλυφό.

    Πάνω στην άμμο την ξανθή
γράψαμε τ’ όνομά της·
ωραία που φύσηξεν ο μπάτης
και σβύστηκε η γραφή.

   Mε τι καρδιά, με τι πνοή,
τι πόθους και τι πάθος,
πήραμε τη ζωή μας· λάθος!
κι αλλάξαμε ζωή.

Advertisements
 
Σχολιάστε

Posted by στο 16 Μαΐου 2012 in Έλλην Λόγος

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s