RSS

ΛΑΜΠΡΗ …στολή Ψυχής ενδεδυμένοι

29 Απρ.

Τὸν νυμφῶνά σου βλέπω *, Σωτήρ μου κεκοσμημένον,
καὶ ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἵνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ,
λάμπρυνόν μου τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς,
Φωτοδότα, καὶ σῶσόν με.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΨΑΛΛΕΙ ΤΟ:
Ἐξαποστειλάριον Αὐτόμελον (Ἦχος γ’)

Ερμηνεία από την Νεκταρία Καραντζή εδώ


Υ.Γ

  • Όφρα κε …Ευαγγέλιο Αναστάσεως σε Ομηρική Διάλεκτο

…αναγινώσκεται -ανάμεσα στις πολλές γλωσσικές εκδοχές– και στην ομηρική γλώσσα (μελοποιημένο σὲ ἡρωϊκὸ ἑξάμετρο), κατά τον εσπερινό της Ανάστασης, έτσι όπως ακριβώς το είχε παραφράσει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, που έζησε μεταξύ των ετών 1749-1809.

Ὄφρα κε νωιτέροισιν ἐν οὔασι πάγχυ βάλωμεν,

Θέσφατον, ἱμερόεσσαν, ἁγνήν, Εὐάγγελον ὄππα,

Μειλίξωμεν Ἄνακτα Θεόν, μέγαν, οὐρανίωνα.

Ἰθυγενεῖς· Σοφίη.

Εὐαγγελίοιο κλύωμεν.

Εἰρήνη χαρίεσσ᾿ ἐπ᾿ ἀπείρονα δῆμον ἐσεῖται.

Ἐκ δ᾿ ἀρ᾿ Ἰωάνοιο, τόδ᾿ ἔστι βροντογόνοιο.

Ἀλλ᾿ ἄγετ᾿ ἀτρεμέσι χρησμούς λεύσωμεν ὀπωπαῖς.

Οὔποτε ὑμετέροισι λόγοις κεφαλῇ κατανεύσω.

 

Εὖτε δή ἠέλιος φαέθων ἐπὶ ἕσπερον ἦλθε.

Καὶ σκιόωντο ἀγυιαί, ἐπὶ χθονὶ πολυβοτείρη,

Ἤματι ἐν πρώτῳ, ὅτε τύμβου ἆλτο Σαωτήρ,

Κληϊσταὶ δὲ ἔσαν θυρίδες πυκινῶς ἀραρυῖαι,

Βλῆντο δὲ πάντες ὀχῆες ἐϋσταθέος μεγάροιο

Ἔνθα μαθηταί, ὁμοῦ τε ἀολλέες ἠγερέθοντο,

Μυρόμενοι θανάτῳ ἐπ᾿ ἀεικέϊ Χριστοῦ Ἄνακτος,

 

Καὶ χόλον ἀφραίνοντα Ἰουδαίων τρομέοντες, Ἤλυθε δὴ τότε Χριστὸς Ἄναξ θεοειδέϊ μορφῇ Ἔστη δ᾿ ἐν μεσσάτῳ ἀναφανδόν, καὶ φάτο μῦθον. Εἰρήνη ὑμῖν φίλη, ἡσυχίη τ᾿ ἐρατεινή. Ὡς εἰπών, ἐπέδειξεν ἐὴν πλευρὴν ἠδὲ χεῖρας· Γήθησαν δὲ μαθηταί, ἐπί ἴδον Εὐρυμέδοντα. Τοὺς δ᾿ αὖτις προσέειπεν Ἰησοῦς οὐρανοφοίτης· Εἰρήνη ὑμῖν φίλη, ἡσυχίη τ᾿ ἐρατεινή· Ὡς ἐμὲ πέμψε Πατήρ, ὃς ὑπέρτατα δωμᾶτα ναίει, Ὧδ᾿ ἐγὼ ὑμέας εἰς χθόνα πέμπω εὐρυόδειαν. Οὔποτε ὑμετέροισι λόγοις κεφαλῇ κατανεύσω.

 

Ὡς ἄρα φωνήσας, μύσταις ἔμπνευσ᾿ ἀγορεύων·

Πνεῦμα δέχνυσθ᾿ ἅγιον φαεσίμβροτον, ὑψιθόωκον·

Ὧν μέν ἀτασθαλίας θνητῶν ἀφέητ᾿ ἐπὶ γαῖαν,

Τοῖσιν ἦ που ἀφίενται ἐπ᾿ οὐρανὸν ἀστερόεντα,

Ὧν δ᾿ ἀρ᾿ ἐπεσβολίας ὑπερφιάλων κρατέητε,

Τοῖσιν ἁλυκτοπέδης κεῖναι σθεναρῶς κρατέονται.

 

Θωμᾶς δ᾿ ᾧ ἐπίκλησις ἅπασι Δίδυμος ἀκούειν,

Οὐχ ἅμα τοῖς ἄλλοις μύσταις πρίν ὁμώροφος ἔσκε,

Ἰησοῦς ὅτ᾿ ἔβη εἴσω μελάθροιο ἑταίρων.

Ἴαχον οὖν ἄλλοι τούτῳ ἐρίηρες ἑταῖροι·

Εἴδομεν ὀφθαλμοῖσιν Ἰησοῦν Παγκρατέοντα.

 

Τούς δ᾿ ἀπαμειβόμενος Θωμᾶς προσέφησεν ἀτειρής·

Ἴχνια ἥν μὴ ἴδω μετὰ χείρεσιν ἡλοτορήτῃς,

Δάκτυλον ἐμβάλω τε ἐκείνου ἔνδοθι χειρός,

Χεῖρά τ᾿ ἐμὴν εἴσω πλευρῆς οἱ ῥεῖα βαλοίμην,

Οὔποτε ὑμετέροισι λόγοις κεφαλῇ κατανεύσω.

Ανάμεσα στις ρωγμές του χρόνου που δεν επιδέχονται στεγάνωσης είναι κι εκείνη των παιδικών χρόνων και δη των γιορτάδων. Οι ανοιξιάτικες διακοπές του πάσχα ξανάφερναν στο προσκήνιο την αλάνα. Κεφάλια σπάγαν από τον πετροπόλεμο και μύτες από τα φουρνισμένα λαμπριάτικα κουλούρια.

Για τις εκκλησίες το ενδιαφέρον ξύπναγε τη Μ.Παρασκευή με το στόλισμα του επιταφίου και αποκτούσε εκρηκτική υπόσταση τη νύχτα του Μ.Σαββάτου προ του «Χριστός Ανέστη» και για λίγα λεπτά μετά.- Ο εκκλησιασμός …μάλλον δεν έβρισκε ανταπόκριση στη μαθητιώσα «διακριτική ευχέρεια» στα πρώτα τέσσερα χρόνια του δημοτικού. Κάπου εκεί ήρθε η «σφήνα» του κυρ Βαγγέλη. Περισσότερο ενέπνεε και λιγότερο επέβαλλε, δίδοντας στους μαθητές του «προκαταβολές γλυκού καρπού» από το -κατα Ισοκράτη- «πικρόριζο δέντρο της παιδείας»

Δυο τρεις Παρασκευές πριν τη μεγαλοβδομάδα οι μεγάλες τάξεις του σχολείου (Ε’, ΣΤ’) μαζεύονταν στην  αίθουσα εκδηλώσεων για το μάθημα της -περίπου μονοπωλούσας το ωρολόγιο πρόγραμμα- Ωδικής. Υπό την ευθύνη του αειμνήστου κυρ Βαγγέλη.

Η Αρχαία Ελληνική, γραμματιζούμενη και ετυμολογούμενη εμβολίμως, συναντούσε τη Βυζαντινή Μουσική.

Τα δύο πάθη του άνω Δασκάλου (και ιεροψάλτη) έδιδαν ραντεβού στους Ύμνους της μεγαλοβδομάδας και κοινωνούνταν στους δημοτικόπαιδες ως «σπόροι» γλωσσικής και μουσικής παιδείας προς «βλάστηση και ανάπτυξη» στις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες…

(*) Στη ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ!

Advertisements
 
Σχολιάστε

Posted by στο 29 Απριλίου 2013 in Έλλην Λόγος

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s